Die negatieve associatie dragen ze met zich mee op het moment dat ze ondernemer worden. En dan beland je in een tweestrijd: je wilt natuurlijk een succes maken van je nieuwe bedrijf en geld verdienen, maar je wilt niet vervelend, pusherig of salesy overkomen. Kortom: ze willen zichzelf niet associëren met hun negatieve beeld op marketing en sales.
Marketing is een onmisbaar onderdeel van je business
Mijn klanten zijn voornamelijk coaches. Vaak zijn ze gevoelig, hebben ze aardig wat levenservaring en willen ze iets goeds doen voor anderen. Het liefste willen ze de hele wereld helpen, en dat gevoel van ‘willen helpen’ past niet bij ‘keiharde sales’. Maar; je wilt (als het goed is) niet alleen anderen helpen, je wilt ook een gezond bedrijf, je wil genoeg kunnen verdienen om comfortabel te kunnen leven, misschien wil je minder uren hoeven maken zodat je meer tijd met je vrienden en familie kan doorbrengenAls je succesvol wilt zijn als ondernemer dan kan je niet zonder marketing. En ik ga je laten zien waarom marketing een prachtig middel is om een positieve verandering in de wereld te maken. En bovendien super leuk is om te doen, wanneer je net zo naar marketing gaat kijken als ik.
Maar eerst wil ik je graag vertellen waar het vaak fout gaat. Ik ben zelf namelijk ook pas gaandeweg van marketing gaan houden. Sterker nog: als je me 8 jaar terug had verteld dat ik nu een carrière als Online Marketing & Business Coach zou hebben, dan had ik je waarschijnlijk met grote ogen aangekeken.
Ooit haatte ik marketing
In mijn studietijd liep in stage op de marketingafdeling van een schouwburg. Maar in plaats van dat ik de mooiste voorstellingen mocht aanprijzen en mensen daarmee een prachtige avond mocht bezorgen, ging het voor mijn gevoel vooral om het binnenharken van geld.Tuurlijk, geld is heel belangrijk en bovendien een fantastisch ruilmiddel. Maar; welke voorstelling het beste gepromoot werd hing niet zozeer af van hoe goed die voorstelling was, maar vooral om regels, contracten, en cijfers. Voor mijn gevoel moest ik mensen binnenhalen omdat dat goed was voor de schouwburg, en niet omdat we mensen samen wilden brengen, een mooie avond wilden bezorgen, een nieuwe herinnering wilden laten maken.
Ik begon steeds negatiever naar marketing te kijken. Alsof marketing een synoniem was voor ‘mensen iets door de strot duwen waar ze niet per se op zitten te wachten’. Ik was helemaal kwijtgeraakt waar goede marketing écht om draait.
Wat ging er fout?
Er werd teveel gedacht vanuit de belangen van de schouwburg, en niet vanuit de klant. Terwijl dát juist de kracht van marketing is. De heersende gedachte was (in mijn beleving, hier moet ik wel even bij vermelden dat ik altijd al een idealist ben geweest) :“wij hebben geld nodig, dus wij hebben mensen nodig die kaartjes kopen”. En niet vanuit de klant: “we willen de klant een mooie avond bezorgen, en doordat wij dat doen verdienen we geld waarmee we de schouwburg draaiende houden en theatermakers goed kunnen betalen, zodat we nog meer mensen een mooie avond kunnen bezorgen”.
Goede marketing draait om verbinding
Marketing draait om verbinding, om verhalen vertellen en ervaringen creëren. Marketing draait om de juiste mensen bij de juiste mensen brengen, de juiste vraag bij het juiste aanbod, en de juiste problemen bij de juiste oplossingen.
Wanneer jij je klant goed kent, weet je ook welke pijnen iemand heeft. En als antwoord daarop kan je een passende oplossing aanbieden. Dán gebruik je marketing om dromen te verwezenlijken. Om win-win-win situaties te creëren en de wereld op jouw manier een stukje mooier te maken.
Dus ga verbinden, ga verhalen vertellen, ga mensen helpen en maak er iets moois van!