‘Zitten mensen wel te wachten op mijn verhaal?’ 4 inzichten die je helpen om door je zichtbaarheidsangst heen te breken
We hadden het over online zichtbaarheid en waarom het zo belangrijk is om je verhaal te vertellen en jezelf te laten zien. En toen zei ze: “Maar wie zit er nou op mijn verhaal te wachten?”
Het korte antwoord: jouw potentiële klanten. Zij zitten stuk voor stuk op jouw verhaal te wachten. Want ze willen je kennen voordat ze je om hulp durven te vragen.
Toch zie ik dit bij heel veel ondernemers gebeuren. Ze houden zich klein omdat ze bang zijn dat andere mensen iets niet interessant vinden, maar vooral omdat ze zelf niet zien wat ze de wereld te brengen hebben. Ze voelen de drive wel, maar durven niet door te pakken en daardoor remmen ze (vaak onbewust) de groei van hun bedrijf.
Misschien herken jij dit ook wel. Dat je het soms lastig vind om jezelf te laten zien. Of misschien ben je bang dat anderen het irritant vinden als jij jouw gezicht weer eens laat zien, of weer eens datzelfde verhaal vertelt.
Daarom wil ik graag een paar inzichten met je delen die mij en mijn klanten hebben geholpen om door die angsten heen te breken. Misschien is dit net wat jij even moet horen om te stoppen met jezelf klein te houden en gewoon te gaan doen:
1. Mensen zijn verhalenvertellers.
Al zo lang als de mensheid bestaat, bestaan verhalen. Voor de boekdrukkunst werden levenslessen verpakt in sprookjes, omdat je verhalen beter onthoudt.
Om diezelfde reden giet ik mijn eigen boodschap en de lessen die ik deel ook altijd in verhalen. Ik had in dit artikel ook gewoon een paar droge tips kunnen geven, maar ik weet dat het veel meer impact maakt wanneer ik mijn lessen deel aan de hand van een waargebeurde situatie. Dan kan je je er veel beter in inleven en onthoud je het beter, waardoor het ook weer makkelijker wordt om die tips zelf toe te passen.
2. We smullen van andermans verhalen
Mijn eerste reactie op haar vraag (‘Zitten mensen wel op mijn verhaal te wachten?’) was: ‘jij kijkt toch ook graag naar de verhalen van andere mensen?’.
Het heeft een reden dat reality-programma’s (hoe slecht ze vaak ook zijn) het zo goed doen. We zijn sociale dieren, we horen juist heel graag de ups & downs van andere mensen. Dus andere mensen ook van ons.
3. Verhalen delen helpt om een relatie op te bouwen
Marketing en sales gaan niet per se over verkopen, maar over het opbouwen van een relatie. De verkoop is simpelweg het resultaat daarvan.
Hoe meer jij je gezicht laat zien en hoe meer je over jezelf deelt, hoe meer aanknopingspunten je geeft waarin mensen zich kunnen herkennen. En herkenning zorgt voor een connectie, en een connectie zorgt voor vertrouwen. Vertrouwen zorgt ervoor dat mensen jouw om hulp durven vragen.
4. Iedereen heeft een interessant verhaal, ook jij
We denken vaak dat het ons product of onze kennis is dat ons uniek maakt als ondernemer. Je hebt altijd een reden waarom je bent begonnen met ondernemen (zeker als jij net als ik niet uit een ondernemersfamilie komt), je hebt een eigen persoonlijkheid, je hebt een eigen levensverhaal, je eigen kijk op dingen en andere ervaringen dan andere mensen.
Vaak hebben we zelf helemaal niet door wat ons uniek, bijzonder of anders maakt. We zijn tenslotte zo gewend om met onszelf te leven, dat je eigen verhaal voor jezelf normaal is geworden. Dat jij jouw eigen verhaal ‘gewend’ bent of niet interessant vindt, betekent natuurlijk niet dat iemand anders dat ook vindt.
Welk verhaal ga jij vandaag vertellen?
Ik hoop dat bovensstaande inzichten je helpen om jezelf eens écht te laten zien en anderen te inspireren met jouw verhaal.
Loop je toch nog vast? Neem dan even contact met me op. Wellicht kan ik je verder helpen. Je aanmelden voor een gratis strategiesessie kan natuurlijk ook!